Min Hemlis

I det första paketet, det rosa, fanns det en ledtråd. Ett kort med Plupp där det på baksidan stod: ”Jag har aldrig velat ha blått hår som Plupp, men däremot grönt :)

I det andra paketet, det turkosa, fanns det en skriven ledtråd, men sakerna i sig var också ledtrådar (enligt min mening i alla fall). Den skrivna ledtråden löd: ”Dödens triangel”. I paketet var också förgarn från Evilla, garn från Färöarna, fibrer, en bok och ett kort.

Sen har jag även fått ett bonuspaket, födelsedagspaketet. I det fanns vackert ullgarn, utsökta chokladpraliner, en bok samt ett kort med ledtråden: ”Grattis i efterskott! Jag är kass på siffror. Blandar ihop 7 och 9, det är därför detta kommer sent. Som tröst får du en ledtråd till, blöt gurka. Du behöver ett hjälpmedel för att lista ut vem jag är, men kom i håg, inget har lämnats åt slumpen. Inte heller detta kort. Kram Hemlisen”

Om jag lägger ihop allt så är det egentligen bara den första ledtråden som säger mig nånting. Den fick mig genast att tänka på sticklägret. Karin hade en färgningskurs (som jag tyvärr inte gick på, men jag fick ju kika och njuta av alla vackra härvor ändå) och vi fick då veta att man även kunde färga människohår med den färg hon använde sig av. Vi pratade då om vilka färger vi haft på håret och vilka vi skulle vilja haft…

Det är grejorna i paketen som säger mig vem det är som skickat dem. Eftersom jag fått fibrer antar jag att det är någon som spinner själv (det behöver det ju inte vara, men det tror jag). Kortet från Plymouth och boken Drömmar vid havet fick mig att tänka på en sjöman. Chokladen kom från Flickorna Kanold, som jag efter lite googlande hittade i Göteborg.

Ledtrådarna Dödens triangel, blöt gurka och det där hjälpmedlet, har jag ingen aning om vad de betyder. Gissar på att det handlar om spinning/spinnrock eller nåt sånt. Inte heller kortet med Stockholms Söder fattar jag. Du får du nog förklara för mig hur du menar Elin. 😉

För jag känner då ingen annan spinnande sjöman från Göteborg som velat ha grönt hår, gör du?

4 responses to “Min Hemlis

  • Elin

    Jag vet vad den blöta gurk ledtråden är 😉 Men jag är fel Elin till att berätta det. hehe
    Verkar vara jättefina roliga och genomtänkta paket som du har fått! Hemlis är skoj!

    • Johanna

      Meeen, så frustrerande! Jag som brukar vara bra på sånt här! Jaja, det ska bli spännande att höra vad det är.

  • I used to be a sailor

    Ärligt Johanna, trodde jag lite mer om dig. Du sa ju att du gillar klurigt och att du är bra på det. Bevisligen suger du 😀

    Om jag säger så här…
    Ledtråd: Dödens triangel (det vet du)
    Hjälpmedel: Dator (vad annars?)
    Tips: Det handlar INTE om spinning.

    Du vet sedan tidigare att du ska söka en bild på triangel. En del av triangeln är en stad du fått ett vykort på. När du stöter på en blöt gurka har du hittat rätt. Seså, leta upp det nu.

    Det är inte min bild, inte min sida, men det hade varit ganska solklart att det var mig det handlade om – om du hade hittat dit. Antar att håret var för lätt.

    PS. Stockholmskortet vimlar av båtar, missade du det? 😛

    En inte så hemlig hemlis

    • Johanna

      http://havsgurkan.blogg.se/1185109868_ddens_triangel.html ?

      Antar att jag inte ansträngde mig tillräckligt med triangeln och den blöta gurkan då jag (antog att jag) redan listat ut att det var du. Annars hade jag nog hittat det, för är det nåt jag är bra på så är det att googla. 😉 Fattade bara inte att Plymouth skulle vara med där, trodde att staden i sig räckte som ledtråd. 🙂

      Kram på dig!

Kommentera

