Gotlandsull

Idag fick jag drygt 6 hg gotlandsull. Så nu måste jag få tag på ett par kardor innan jag kan spinna den. Ska kolla på några loppisar i närheten, där kanske det finns. Annars får ni gärna komma med tips på var man kan hitta sådana!

10 responses to “Gotlandsull

  • Therese

    Sweet! Var kom den ifrån?

  • Catarina

    Kul!
    Jag köpte mina kardor på Tradera. Blev tipsad om att gamla kardor är bättre än nya.

    Lycka till!

    • Johanna

      Jo, jag har kollat där men just nu verkar det inte finnas några. Håller utkik både på Tradera och Blocket.

  • Elin

    Najs!

    Är den finsorterad? Om inte, se till att sortera den ordentligt innan du börjar karda, annars slänger du tid och energi i sjön.

    Ta en titt på spinnrockar som är till salu, ibland hänger det med kardor i köpet. Kanske kan du köpa loss bara kardorna?

  • Therese

    Oj, vad roligt! Det ska bli kul att se hur det går! Skulle du hitta ett par extra kardor är jag intresserad! Kram

  • Elin

    Om du tar en näve ull och tittar på den och det är några korta lockar och några långa och några dubbelklipp (kortkorta fibrer, kanske max 5 mm i klumpar), då är den inte finsorterad. Hittar du dessutom ihoptovade tussar och kanske lite bajsklasar, då är den inte ens grovsorterad. Är den tvättad borde den vara sorterad i någon skala. Är den tvättad?

    • Johanna

      Hittar inga korta klipp, bara långa fina lockar. Den är inte tvättad, men rensad från skräp. Frågade fårägarinnan och det är tydligen sommarull. Jag antar att den bör tvättas på nåt vis innan jag spinner den, för den är väldigt fet.

  • Elin

    Ah, låter fint! Jag mejlar dig om tvätt. 🙂

Kommentera

