Virka, jag?

Virkning är nåt som jag aldrig riktigt fastnat för, virkade väl lite i skolan och i fjol försökte jag mig på amigurumis med mindre lyckat resultat. Dock var det en bra sak som hände då, jag beställde några Soft touch-virknålar. De har legat i mitt fodral sen dess, använder dem bara ibland när jag ska plocka upp maskor. Nu har de kommit till användning igen, för igår blev jag sugen på att virka något!

Så i morse plockade jag fram virknålarna, garnrester från de stickade disktrasorna och satte igång. Och se, det blev en mormorsruta av det hela! Nu är jag inte helt fast för det här med virkning än, men det kan ju vara kul att variera sig lite och ett det är ju ett bra sätt att göra sig av med restgarn. Man behöver inte fästa massa trådar och det räcker med den minsta garnsnutten till ett varv. Man vet aldrig, om några år kanske det blivit en hel filt. 😉

3 responses to “Virka, jag?

  • Medea

    Vad fin rutan blev. Jag har inte heller bitits av virkning på samma sätt som stickning även om jag gärna vill virka en filt eller väska någon gång.

  • Linn

    så tänker jag också, jag håller på med en restgarns-mormorsruta (som ser hemsk ut, pga att det är 1000 färger med i den) men det är jättesmart att använda sig av snuttarna eftersom att det tillslut kanske blir en slit och släng filt som man kan sitta ute på och så=)

  • Maria

    Man kan ju alltid avsluta det sista varvet i samma färg, så blir inte slutresultatet så galet och rörigt även om man använt sig av många färger.

    Det är vansinnigt kul att virka och det är mycket lättare att få ett jämt resultat om man virkar än om man stickar, så kämpa på, snart är du nog biten också!

Kommentera

