Sockor & sjalar

Nu ska jag sticka lite på sockorna, har stickat några varv på hällappen och tänkte att jag åtminstone ska bli färdig med hälen ikväll. Jag har döpt dem till A Twist In The Tale.

Igår började jag på en ny sjal, har visst kommit in i en sjalperiod. Denna gång är det en Sagittaria shawl, ett måste när man som jag är född i skyttens tecken. Den har jag döpt till December 7. Jag stickar den i ett vackert, entrådigt flamgarn från Laxsjö garn.

Igår surfade jag runt en del och letade information om att spinna på slända och hur man gör när sländan är full. Undrade ju hur man skulle göra för att kunna sticka av garnet, förstod ju att det inte bara var att nysta upp och sticka. Läste att man måste fixera garnet för att det inte ska snurras upp, antingen genom ångning eller blötläggning och sen sträckning.

Funderar lite på det där med sträckning, som jag förstod det är det viktigt att få en jämn sträckning, för annars kan garnet krulla ihop sig på sina ställen. Såg flera som hängt garnet med tyngder, men att det inte är helt säkert ändå. Kan man kanske sätta det på garnvindan och trycka ut den så långt som möjligt? Jaja, jag får väl testa mig fram när jag väl fått till så pass mycket garn att det blir dags för fixering och sträckning. 🙂

Kommentera

