Sista april, sockor & spinning

Igår var det ju valborgsmässoafton, eller sista april som vi säger här. 😉 Byn hade såklart en majbrasa nere vid sjön som vi var och kikade på, i hällande regn. Just när de tände elden var det faktiskt uppehåll, men när vi åkte hem spöregnade det och så fortsatte det minst halva natten.

Har börjat på majsockorna och min nya vana trogen stickar jag sockor med korta skaft. De skulle vara 6,5 inches (16,25 cm) enligt mönstret, men då kommer de ju nästan upp i knävecken på mig! 😉 Nä, efter ca 5 cm började jag med hällappen, högre skaft vill jag inte ha.

Har blivit sugen på att spinna igen, köpte ju ett nybörjarkit från Spinspiration för nästan exakt ett år sedan, testade nån gång men gav rätt snabbt upp. Testade igår igen och det gick faktiskt ganska bra. Det blev iaf något som mer liknade sockgarn än Milanogarn, även om det blev rätt ojämnt. Kikade på filmer på Youtube och fattade att det inte var fel att garnet ”krullar” ihop sig om man släpper efter lite… Hursomhelst har jag mycket kvar att lära och jag behöver träna, träna och träna.

Sen känner jag mig lite dum, men hur gör man när man spunnit färdigt garnet, när det blir fullt på sländan? Hittar ingen information om det. Måste man göra nåt mer med  det för att kunna sticka med det? Snurrar det inte upp sig själv om man bara nystar upp det och börjar sticka? Många frågor, men jag hittar inga svar. 😦

Jag vet att de hade en kurs i Östersund i fjol, men då hade jag inte möjlighet att gå. Ska kolla upp om de ska hålla fler kurser. Har även hört mig för om det finns nån i närheten som kan spinna med slända, men det verkar vara dåligt med det.

One response to “Sista april, sockor & spinning

  • Maria

    Exakt samma sak har jag funderat över!! Har också testat några enstaka gånger, men jag har inte fastnat i det direkt. Men just vad man gör när garnet sitter på sländan undrar jag också! Gissar att man borde göra något mer, för mitt garn snor då upp sig illa kvickt 🙂

Kommentera

