Skadeglädje…

är den enda sanna glädjen!

Nä, så illa är det inte, att jag gläds åt andras misslyckanden. Men det är lite skönt att det inte bara är mig det går ont för. Har suttit och läst bloggar nu på morgonen och ser att det är fler än jag som stött på problem…

Började säkert om 10-15 gånger på Rose red igår! Det är inte lätt att sticka med så få maskor på tre strumpstickor, det blir klumpigt när stickorna är så tätt inpå varandra, maskorna smiter lätt och stickar jag hårdare får jag ju fasen inte in stickan under garnet! Sen så tror jag att jag måste kapa av en bit av garnet, för de första 20 cm eller så har blivit så slitna och ”ruggade” av allt upprepande.

Lyckades ta mig till varv 5 eller 6 igår, då man ska göra pfb (purl front & back, alltså sticka en avig maska i både främre och bakre maskbågen). Jaha, hur gör man det? Klickade in på knittinghelp.com och hittade en video (tack och lov, hade aldrig listat ut det själv!) men inte gick det bättre för det! På videon får de till två fina maskor som glider lätt på stickan och själv fick jag bara till en stum klump! Så idag ska jag öva på pfb en stund innan jag sätter igång igen!

4 responses to “Skadeglädje…

  • Maria

    Dom är ”pfb” är inte lätta alls.. Jag fuskade när jag stickade min rose red och gjorde en vanlig ”kfb”. Syns ingen skillnad alls i det stora hela… =P Visst synar du exakt rätt maska så syns det väl, men inte tydligt.
    Men jag vill ju inte uppmana till fusk i so you think you can knit! Skratt!
    Men bara så att du vet. Syns inte. Hehe………

  • The Willow Fairy

    Practise makes perfect… slappna av så blir det mindre klumpigt, låter som du håller rätt krampaktigt i sticket…

  • Marie

    Jag tänkte också samma sak (att det kändes bra att det inte gick som en vals för alla andra). Lycka till idag.

  • SYTYCK-summering! « Johannas journal

    […] dubbel utmaning för mig, då jag aldrig stickat efter engelska mönster förr, men det gick bra! I början hade jag lite problem med stickningen, men efter ett tag flöt det på bra och jag blev ganska […]

Kommentera

